21. desember 2024

3-veis aktive dipol/U-baffel MK2

Har med tidligere høyttalere fått utfasing i bassområder ved ca 80Hz. Dette skjer på grunn av stående bølger i rommet som kansellerer og gir et trykkfall på forskjellige avstander og frekvenser. Dette kan ikke rettes med eq, men må rettes med akustiske romtiltak og/eller ved å flytte lytteposisjon/høyttalere..

På bildet under ser du en utfasing ved ca 80Hz ifra et tidligere høyttalerprosjekt. Utfasingen er ganske bred og vil da være godt hørbart. Utfasingen er her 12-13 db.

For å unngå dette ville jeg prøve meg på et dipol-system hvor bassen spiller like mye bakover som forover. Dette gjør at stående bølger i rommet som kommer fra høyttaler/rom blir mindre og et jevnere bassforløp kan oppnås i denne sammenhengen. Ulempen er at en trenger en frontplate (baffel) som må være så stor at bassen ikke kansellerer seg. I tillegg vil man få et kraftig dipole-peak, men en peak i frekvensgangen rettes enklere enn en dip basert på stående bølger.

Skal ikke gå inn på selve virkemåten for dipole i denne tråden, da google vil gi raskere/bedre og mer informasjon om dette.

Ifra et tidligere prosjekt har jeg Seas FA22RCZ fulltone som jeg vil bruke. Videre har jeg Fountek NeoCd2.0 bånddiskant som jeg også har brukt med hell i andre prøvekasser. Som basselement har jeg valgt Eminense Deltalite 2 2515 neo.

Lagde en mock-up av resteplater som jeg hadde liggende. Målene som jeg bruker er hentet ifra OBL-15 til Troels Gravesen. Som man ser ruver dette litt for mye i rommet, derfor må jeg se på løsninger som gjør at dette ser bedre ut.

Avstanden fra senter på høyttalerelementet foran til senter bak er helt avgjørende for når den akustiske unnværlige kortslutningen oppstår. Ved å sette på vinger, forlenger jeg avstanden mellom det akustiske senteret på hver side av elementet. Vingene stiver også av frontplaten.

Har her lagd en frontplate i eik, hvor jeg har lagt til vinger i glass for at høyttaleren ikke skal se så bred ut.

Har her prøvesamlet glasset i profilen. Glassmesteren har ferdige aluminiumsprofiler som glassene kan settes i. Skal bruke silikon for å feste glasset.

Frontplaten er kryss-laminert eik som er 5 cm på det tykkeste.

Topp-platen får en justerbar hengslet klaff som bånddiskanten skal stå på. Dette for å kunne justere diskanten i det vertikale planet.

Den justerbare klaffen ligger i spenn via o-ringer og skruer med små trinser. Under platen i bunn er det en tommelskrue som presser vippeplaten opp.

Innfelling av diskant:

Siden diskanten har en firkantet front, teipet jeg en føringramme helt inntil chassiset til diskanten som overfresen kan følge.

Da er det bare å sette inn en pinnefres med den samme radiusen som chassiset har i hjørnene.

På denne måten vil det bli en perfekt utfresing uten for mye slakk.

Prøvesamlet diskanten.

Liming av glassvinger. Her er det viktig at vinklingen mot frontplaten blir riktig, for etter at silikonen er tørket er resultatet satt.

Og her er det ferdige resultatet!

Vingene av glass gjør at bredden krymper visuelt.

I forhold til mock-up fronten, ser dette mye bedre ut. Høyden på elementene er også endret i forhold til mock-upen.

Grunnen til at jeg har valgt justerbar vinkling i det vertikale planet ser du her. 5 grader feil vinkel utgjør 3-14 db tap i diskanten. Dette er godt hørbart!

        I det horisontale planet utgjør ikke 15 grader toe-in noe problem.

Måling 1 høyttaler med 1/48db oppløsning pr oktave.

Har en partypukkel mellom 50-80Hz , men til å være 1/48db oppløsning er jeg fornøyd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik er da høyttalerne satt opp nå. De står ganske likt med de gamle Seas minimonitorene, men uten dippen i frekvensgangen som minimonitorene hadde.

Vingene går nesten helt inntil sideveggene, da jeg etter prøving av plassering har kommet til at de spille best slik(skal ta målinger for å se hvordan det ligger an).

Som sagt tidlig i tråden, er dette en 3-veis aktiv dipol-høyttaler, det vil si at en trenger 3 stereo-effekttrinn for å drive disse. I tillegg kommer det et aktivt delefilter med romkorrigering.

Valget falt på dette: DBX PA2

Denne har alt jeg trenger. I tillegg kan jeg styre denne trådløs i sanntid med en tablet.

Bildene er tatt direkte ifra tabletten. Dette er åpningsbildet etter innlogging. Har 3 aktive blokker som er auto EQ, delefilter og løpetidskorrigering av elementene.

Romkorrigering skjer med egen mikrofon på stativ nærmest der hodet ditt er i lytteposisjon.

Deler nå med 48 db flanker ala Butterworth. Har delt under dipol-peaken som var ved 160 Hz, derfor er ikke dette synlig på romkorrigeringen.

Her er løpetidskorrigeringen aktivisert for diskanten. Dette er ikke lett hørbart, men en kan se feil løpetid ut ifra impulsmålingene som ripple rundt hovedimpulsen.

Hva anlegget består av i dag:

  • NAD C275 til bassene. Har to stykker som kan brokobles, men bruker i dag 1 stk.

  • I mellomtonen bruker jeg en hybrid i fra Copland.

  • I diskanten bruker jeg en gammel Pioneer a209 foreløpig.(direkte drevet mosfet) I løpet av kort tid kan denne bli erstattet med en JLH 1969 klasse A på ca 10W. (hvis det holder) Det kommer en egen byggelink til denne.

  • Preamp er også ifra Copland.

  • Arcam r.Dac blir brukt som DA-konverter

  • Sonos connect med spotify og Tidal inngår også i anlegget

  • DBX PA 2 ligger gjemt under anlegget.

 

Så til MK2 versjonen.

Som du ser er det ett ubrukt panel lengst ned på fronten. Dette har en grunn.

 

Her kommer det en ny bassmodul. Måten den er plassert gjør at høyden på høyttaleren blir det samme.

Fordelen med å bruke 2 basser sier seg selv.  Høyere følsomhet, kan oppnå samme lydtrykk med kun halve membran bevegelse,

mindre forvrengning, kan redusere eq i bassen slik at belastningen blir mindre osv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette blir vel en slags kort front ladet kvasihorn, med dipole egenskaper. Kortslutning avstanden i forhold til den frontmonterte bass høyttaleren er noe mindre,

slik at dipole peaken kan være noe annerledes. Dette skal jeg måle ut og komme med  tilbakemelding på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne høyttaleren vinner ingen designpris, men det var heller ikke meningen,. her følger form, funksjon, lyd før alt annet. Men det skader ikke å prøve å få den til å se bedre ut bakfra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tenkte å lage en ramme med frontstoff for å skjule hva som er bak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 mm kryssfiner fungerer bra her. Har også felt inn 8 stk. 10mm.  neo.magneter i rammen for å holde rammen fast mot resten av høyttaleren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ferdig kledd med frontstoffet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det neste blir å tune porten slik at impuls responsen blir lik i tid mellom  begge  bass systemene. Litt kjedelig om det er 0,5-1,5 ms. forskjell mellom systemene.

Legger ut målinger etter hvert.