Trådsnelle-hyller


Fikk i oppdrag for lenge siden om å lage 2 kopier av en tilsvarende trådsnelle-hylle. Dette prosjektet gjør at jeg kan friske opp bruken av Festools dominofresen også. Har blitt lite snekring det siste halve året, så det var greit å få startet opp igjen.

Splittet bordene slik at endeveden som havner bak blir i 30 graders vinkel siden 3 av hyllene tilter 30 grader nedover i forkant. Overførte plasseringene av pinnene som trådsnellene skal settes på, med blyant.

Justerte søylebormaskinen på høyden, slik at jeg ikke kan bore helt igjennom plankene når jeg skulle bore opp hullene til pinnene. Lagde også et sideanhold som gjorde at alle hullene kom på linje under opp-boringen.

Freste inn spor til dominopluggene via Festool dominofresen og limte de fast i sidevangene. Har også avrundet framkanten på alle bordene med overfres.

    

Prøvesamlet delene. Hylla er beregnet å stå frittstående på et bord eller lignende.

Hver hylle skal ha 52 pinner som trådsnellene skal tres over. Brukte blomsterpinner ifra Plantasjen, da det var det nærmeste jeg fant. Det kommer ikke frem på dette bildet, men jeg festet et sideanhold slik at alle pinnene ble kuttet i riktig lengde. Pinnene blir avrundet på båndslipermaskinen i begge ender før de blir montert.

Dyppet endene på pinnene i trelim og banket de forsiktig på plass.

Ett skritt fram og to skritt tilbake…. neida, men jeg ble ikke fornøyd med designet på sidevangene så jeg lagde disse på nytt. Fikk også anledningen til å lage de litt høyere enn originalen, slik at det blir plass til flere størrelser på trådsnellene.

Merket opp og sagde ut sidevangene på kontursaga.

Når man skal bruke dominofresen er det et par ting som en må tenke på. Selve hullet som fresen lager blir 8 mm lengre vekk i forhold til streken, så det er lurt å parallell-forskyve alle målene med 8 mm. De korte kryss-strekene representerer senteret til hullet som fresen skal lage.

Sålen på dominofresen har et sentermerke gravert inn i sålen, denne plasseres i senteret som vi allerede har merket.

    

Da havner hullet i senteret som var merket opp, men 8 mm ifra streken.

Da er det bare å få frest opp alle vangene.

    

Tok en avrundingsfres og faset av den ene siden.

Valgte å fase begge sidene på vangene for å få bedre harmoni.

Pusset vekk blyantmerkene på vangene med båndpusseren.

Tatt lim i hullene og banket dominopluggene fast.

Tatt lim i hullene som var allerede lagd i hyllene og satt alt i sammen.

Et greit resultat, men det ble litt mer arbeid enn jeg hadde regnet med.

    

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *