Inlay med aluminium


Inlay av aluminium (første forsøk)

 

Tok og googlet litt på nettet etter ørnebilder som kunne brukes til inlay. Kom over et bilde som kunne være aktuelt.

Åpnet det i Adobe PhotoShop 7, og zoomet det inn så det passet til A4 format.

 

Kopierte bildet på et ark for å kunne overføre dette videre.

Litt røffe streker, men det gjør ikke noe.

Tok en tur innom skiltmakeren og hentet noe aluminium i tykkelse 1 og 2 mm. Fikk også de til å klippe noen 5 mm ribber av 2 mm aluminium som skal brukes til inlay.

 

Aluminiumsplata som er 1 mm tykk, har i utgangspunktet en beskyttelsefilm som ligner papir på overflaten. Tok derfor et blåpapir mellom malen og plata og overførte bildet over til plata med kulepenn.

Da er det bare å kutte ut alle delene med kontursaga 🙂

Har saget ut bitene i aluminium (pga. blitzen og elokseringen ser det ut som papir). Skal nå sette på dobbeltsidig tape og feste det på en eikeplate for deretter å risse konturene inn i eikeplata.

 

Tatt og risset inn omrisset av aluminiumsdelene med en fin kniv. Tok en blyant og fylte risset med bly og visket vekk overflødig bly slik at risset blir tydelig. Brukte en sparkel for å fjerne aluminiumsbitene.

 

Har frest ned og gjort klar et inlay. Valgte det vanskeligste inlayet først.

 

Hadde fått for meg at selve risset rundt inlayet måtte være ganske dypt for at det skulle være synlig under ut fresingen. Dette er ikke tilfelle. Man trenger kun å lage et godt synlig riss. Under utfresingen vil du se når du nærmer deg risset. Spon-avviklingen endrer seg i det du treffer risset. Sponet detter på en måte av idet du treffer risset. Dette er ikke vanskelig å se, men du må selvfølgelig være nøye slik at du ikke fjerner for mye gods. Spisse hjørner og tupper bør ikke ha en radius på under 1 mm for da må du gå over med en fin kniv for å få felt ned inlayet. (har brukt 2 mm pinnefres under utfresingen).

 

Har her felt ned inlayet og pusset lett over for å se hvordan det ble.

 

Bilde litt ute av fokus, men en ser hvordan det blir.

 

Pusset lett over med en eksenter-sliper, overflaten ble da helt annerledes.

 

Da har jeg fått en start på nedfresingen av inlay. Dette er litt tidskrevende da en må være nøye hele tiden. Dette er en fin øvelse i å bli nøye med overfres. Regner med at inlayet kan bli ferdig i løpet av kommende helg hvis alt går som planlagt 🙂

Har «grovkuttet» sporene som inlayet skal ligge i. Nå gjenstår det å legge på inlayene og merke opp linjene på nytt slik at jeg kan se hvor jeg må ta av litt mer.

 

Har pusset inlayene på baksiden før jeg tok patronlim i nedfellingene. La en tynn eikelist over inlayet og banket forsiktig inlayet på plass med en hammer.

 

Et godt tegn at det flyter opp litt lim under feste av inlayet. Fant også ut at det er en fordel å bøye tuppene i inlayene litt ned før man banker/presser inlayene på plass. Er innfellingen for trang har endene lett for å stikke opp.

 

Og her er det ferdige resultatet.

 

Som en øvelsesoppgave i inlay er jeg fornøyd, men som inlay til nedfelling i bordet på gutterommet er dette ikke godt nok.